Onderwijssysteem Finland, wel echt Europees onderwijskampioen?

this is the news..

maar wat is de uitkomst?

Ingrid ter Horst

Het onderwijssysteem in Finland is het beste van Europa[i], Finland wordt in Europa gezien als Europees onderwijskampioen, maar is dat wel zo? Het triggert mij om dat onderwijssysteem eens kritisch onder de loep te nemen en te vergelijken met ons Nederlandse onderwijs met als doel te analyseren wat wij vanuit het Finse onderwijssysteem in Nederland bij het mbo kunnen implementeren. Ik nam mijn kans waar toen ik werd uitgenodigd voor een EQF[ii] en ECVET[iii] studiereis met schoolbezoeken in Estland en Finland. Mijn collega Ellen Huizing en ik hebben twee instructeurs geïnterviewd van de TTS School Finland, dat zijn Tuomo Vainikainen en Mats Wikström.

Wat meteen opvalt bij een bezoek aan een school voor middelbaar beroepsonderwijs is de ruimte, de grootte en vooral de rust die er heerst. Op een school voor 400 studenten bevindt zich een mooie gymzaal, zijn er adequate studentwerkplekken met moderne pc’s en…

View original post 1.159 woorden meer

Geef een reactie

