Specialisten E-learning (SpE) in de organisatie van het IDCollege

De afgelopen jaren heeft het ID College een ROC-breed onderwijsmodel ingevoerd: Flex-ID. Het model is wetenschappelijk onderbouwd volgens de ontwerpprincipes van 4C/ID en is logistiek vormgegeven volgens de beginselen van referentiekader Triple A. In 2015 gaat men Flex-ID doorontwikkelen en dieper verankeren in onze organisatie. Hierbij wordt het onderwijs duurzamer. Dat betekent dat het goed aansluit bij de arbeidsmarkt en dat het een duidelijke en stabiele basis heeft waardoor iedereen weet wat hij kan verwachten . Het onderwijs op ID College beweegt mee met de veranderende samenleving en speelt in op de veranderende vraag vanuit het bedrijfsleven. Zo kunnen studenten keuzes maken die passen bij hun ambities en talenten (Jaarverslag ID College, 2014). ID College kent zeven Domeinen: Economie, Gezondheidszorg, Welzijn, Dienstverlening, Techniek & ICT, Oriëntatie & Toeleiding (O&T) en Bedrijfsopleidingen. Voor dit paper zal de focus gericht zijn op vernieuwingen binnen Dienstverlening en O&T.

Uit gesprekken met de projectleider en een projectmedewerker van de afdeling Leren en ICT (stafafdeling van het beleidsbureau) blijkt dat ID College haar volledige curriculum op een digitale manier wil aanbieden. Hiertoe is in 2014 een start gemaakt vanuit het college van bestuur en het beleidsbureau, waarbij het de bedoeling is dat de zeven docententeams ‘Bottom up’ gaan vernieuwen. Deze teams worden aangestuurd door domeindirecteuren, deze benoemen één docent die in het team een voortrekkersrol zal vervullen, de zogenaamde Specialist E-learning (SpE). De SpE neemt de verantwoordelijkheid voor het invullen van de Elektronische Leeromgeving (ELO), deze wordt domein-breed bijgehouden. Docenten worden door de SpE uitgedaagd om met initiatieven komen, de afdeling Leren en ICT neemt hierbij de actieve ondersteunde rol aan.

De afdeling leren en ICT neemt momenteel een organisatorische rol in waarbij inspiratie sessies en trainingen worden georganiseerd voor professionele ontwikkeling van de docenten. Hierop volgt een initiatieproces waarin de SpE’s worden gefaciliteerd en er een overdracht gaat plaatsvinden.

Zelf zit ik in de verkenningsfase, waarbij ik momenteel de organisatie en processen in kaart breng.

Advertenties

Een gedachte over “Specialisten E-learning (SpE) in de organisatie van het IDCollege

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s