’inquiry-based learning’ 2.0: the HOW

Wilfred Rubens gaat op zijn blog in op de fameuze metastudie van prof. dr. John Hattie, deze laat zien dat ’inquiry-based learning’ maar een gering effect zou hebben op leren. Wilfred vraagt zich af of we dan deze manier van leren dus niet meer zouden moeten toepassen..

In zijn artikel licht John Hattie himself  in een video ’inquiry-based learning’ toe. Hij stelt daarin dat deze manier van leren vaak te vroeg wordt toegepast. Deze manier van leren is geschikt voor meer verdiepend leren. Om echter verdiepend te kunnen leren, zullen lerenden eerst over basale kennis moeten beschikken. En het is niet effectief om basale kennis via onderzoekend leren te ontwikkelen.

In wezen is dit Wilfred’s  pleidooi om uit te gaan van leerdoelen binnen een context en daar een passende didactiek bij te kiezen. Bovendien blijkt hieruit dat je je niet moet focussen op de tabel met effectgroottes in Hattie’s boek ‘Visible learning’, maar dat je ook de toelichting moet bestuderen.

En ik , ik kan me daarin vinden: je moet eerst weten wat te zoeken en vervolgens hoe te zoeken…

Hugo’s workshop “deskresearch/literatuuronderzoe” op 25-11 start in computerlokaal MP H03.034. Dit is dus op de derde etage in de hoogbouw. We hebben dit lokaal tot onze beschikking van 13.00 tot 15.00, ook is het DLL gereserveerd van 13.00 – 17.00, dáár kijk ik erg naar uit…..

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s