Hattie visueel samengevat: (onderwijs)methoden van de bovenste plank

Dit luidt voor mij het begin aan, vandaag of morgen komt hij binnen:
De impact van leren zichtbaar maken (Hattie, 2014)

X, Y of Einstein?

Vond deze afbeelding via Facebook, een originele samenvatting van het bekende werk van John Hattie:

Update: via @meesterlezer kreeg ik de correcte bron: AOB (April, 2015) Motto: De mix van de meester. Onderwijsblad, 08.

Update 2: deze afbeelding bekijk je best als een vertrekpunt dan als een eenvoudig gegeven. Op twitter viel veel mensen bijvoorbeeld het beperkte effect van vakkennis op. Als je in Visible Learning  kijkt en ander onderzoek hierover checkt, gaat het niet zozeer over dat een leerkracht geen vakkennis nodig heeft. Wel is het zo dat meer vakkennis niet tot betere lesgevers leidt. De beste expert of onderzoeker is niet noodzakelijk de beste lesgever. De correlatie hiertussen is onbestaande (zie ook o.a. Hattie, J., & Marsh, H. W. (1996). The relationship between research and teaching: A meta-analysis. Review of educational research, 66(4), 507-542.)

IMG_3322

View original post

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s