Divergent denken

Naar aanleiding van mijn coachingssessie, probeer ik mezelf te zien als iemand die open aandacht en divergent denken als karakter eigenschap heeft.
Via een Kernkwadrant stel ik mezelf de vraag hoe ik een vorm kan vinden om tot navolgbare redeneerlijnen en een academische schrijfmethode te komen.

Dit bericht van Van der Linden brengt mij naar het startpunt van mijn zoektocht.. om te gaan schrijven dus 馃槈

update 10 februari 2016:聽 In de afgelopen week ben ik op zoek gegaan naar relevant materiaal om bewuster om te gaan met divergente en convergente vaardigheden.
Ik kwam uit bij het boek Zinvol Ontwikkelen van Hans van der Veen (2011) en het boek Ontwikkelings Psychologie van Robert S. Feltman (2012). Daarnaast vond ik artikelen van de KU Leuven en Vernieuwenderwijs.nl waarin stappen duidelijk worden gemaakt om van divergent denken tot convergent te komen (voor mij zeer van belang), maar ook andersom, om bijvoorbeeld leerlingen bewust tot creativiteit te laten komen. De samenvatting heb ik hieronder in een pdf toegevoegd. Ik heb het plan om deze informatie te trechteren en door middel van Guilfords Cube, de Taxonomie van creatief ontwerp, de Klaver van MeyersBriggs en kernkwadranten tot een hanteerbaar instrument te vormen.
Maar nu eerst.. terug naar mijn coach.

Microsoft Word – DIV copy聽

Martijn Jeroen van der Linden

Divergent denken is de capaciteit om een vraag op verschillende manieren te interpreteren en veel mogelijke antwoorden op een vraag te vinden. 聽Dit is dus niet hetzelfde als creativiteit. Creativiteit is zoiets als het hebben van orginele idee毛n die waarde toevoegen in de wereld.

Dit filmpje toont dat we聽allemaal de kwaliteit bezitten om divergent te denken, maar dat deze kwaliteit afneemt tijdens ons leven. Dit komt voornamelijk聽 omdat we in het onderwijs leren dat er slechts聽茅茅n聽antwoord op 茅茅n vraag is. Dit is precies waarom ik filosoferen zo鈥檔 essentieel onderdeel van het leven vind. Filosofie richt zich in tegenstelling tot de wetenschap op de grote vragen waarop geen definitieve antwoorden mogelijk zijn. De wetenschap maakt problemen doorgaans kleiner waardoor het zicht op het geheel afneemt.

View original post 105 woorden meer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s